
Når morgensolen lørdag den 6. juni rammer træernes blade omkring Vigen Strandpark, sitrer luften af mere end fuglesang. Allerede fra daggry ruller trailere med springbaner ind mellem stammerne, mens forventningsfulde gymnaster breder øvelser, spring og saltomortaler ud på det dugfriske græs. I løbet af dagen vil cirka 2.100 gymnaster fra lokale foreningshold og landsdelshold forvandle strandparken til et farverigt, levende hav af rytme, klapsalver og krudt i benene.
Der er en helt særlig stemning over sommerstævnerne. Energien og det gymnastiske fællesskab mærkes med det samme, når holdene går på. Hvert år glæder det mig at opleve de mange gymnaster og foreninger, der er med til at gøre stævnerne levende og inspirerende. Det er fantastisk at samles under åben himmel i en fejring af gymnastikken og det fællesskab, træningerne hen mod opvisningerne giver, siger Merete Diana Hansen, formand for DGI Midt- og Vestsjælland Gymnastik.
Tradition, der favner på tværs af generationer
Gymnastik ved Fjorden har efterhånden mange år på bagen, men opskriften holder stadig: Tag en bred palet af gymnastikdiscipliner, krydr den med både femårige debutanter, unge talenter og rutinerede motionister på den anden side af de 60 år – og lad dem afløse hinanden i et tætpakket program. Resultatet er en opvisningsdag med masser af variation, overraskelser og gode oplevelser for publikum i alle aldre.
Bredden og variationen blandt holdene viser virkelig, hvor mangfoldig gymnastikken er. Jeg glæder mig til endnu en sommer fyldt med flotte opvisninger, stærkt fællesskab og masser af energi fra de mange dygtige gymnaster og hold, fortæller Merete.
Frivillige med hjertet udenpå t-shirten
Det kræver mere end god koreografi at stable et stævne af denne kaliber på benene. Heldigvis står DGI Midt- og Vestsjællands Stævnekompetencegruppe Øst klar – en samling frivillige ildsjæle, der har brugt mange måneder på at jonglere alt fra tidsplaner og logistik til udstyr og kommunikation.
Gymnastik ved Fjorden er noget helt særligt for lokalområdet. Hele dagen summer af liv, når glade gymnaster, engagerede instruktører og smilende tilskuere samles ved fjorden. Det er netop den stemning og det fællesskab, der gør, at vi glæder os til at arrangere stævnet år efter år, siger Henrik Agerlin, der står i spidsen for DGI Midt- og Vestsjællands Stævnekompetencegruppe Øst.
En junimåned fyldt med gymnastik i det fri
Kan man ikke få nok, byder DGI Midt- og Vestsjælland på endnu flere oplevelser under åben himmel:
-
Gymnastik ved Fjorden – Roskilde, lørdag den 6. juni
-
Søskovstævne nr. 100 – Sorø, søndag den 14. juni
-
Gymnastik under åben himmel – Holbæk, søndag den 21. juni
-
Gymnastikfestival i Sommerland Sjælland – Nykøbing Sjælland, lørdag og søndag den 27. og 28. juni.
Praktiske oplysninger
Gymnastik ved Fjorden finder sted lørdag den 6. juni 2026 fra kl. 10.00 til 18.00 ved Roskilde Camping v/ Vigen, Baunehøjvej 7, 4000 Roskilde. Der er gratis entré for alle. Parkering foregår på ”skydebanearealet” i Veddelev by på Fiskervejen, lige overfor Ringøvej.
En detaljeret tidsplan samt oversigt over de optrædende hold kan ses på DGI | DGI Gymnastik ved Fjorden